יום רביעי, 21 באפריל 2010

אוירה של יום העצמאות והתפתחות הבלוגוספירה של הקורס

בעולם הגלובלי בו אנו חיים ניתן להאזין לשירים עבריים מפיה של מקהלה בכנסיה ולצפות ברקדנים מן המזרח הרחוק רוקדים רקודי עם שלנו; ממש מזכיר את יום העצמאות, שחל אתמול.
ומאוירת החג אל העשייה השוטפת:
ברוח הגלובליזציה והתקשורת הפתוחה מתנהלים הבלוגים של משתתפי הקורס. כל הבלוגים פתוחים בפני כל משתתפי הקורס (ובפני העולם הרחב); לכל בלוגר יש עמית מלווה מבין עמיתיו לקורס; (כמעט) בכל בלוג יש רשימת בלוגים אחריהם נעשה מעקב שיטתי; מרבית הסטודנטים כותבים פוסטים באופן שוטף ומגיבים לעמיתיהם.
בימים הקרובים יכתבו הסטודנטים פוסטים בעקבות המאמר של ניר-גל, ע' ונור, ט' (2001). למידה בסביבת אינטרנט בגני ילדים. מכללת אחווה ומכון מופ"ת. קרוב לוודאי שתהיה התייחסות לנושאים שעולים במאמר כמו:
א. ההבחנה בין שתי סביבות אינטרנט, סביבת אינטרנט "מותאמת" וסביבת אינטרנט "אוניברסלית".
ב. ההבחנה בין שימושי האינטרנט השונים (עם ילדים צעירים), כמו: האינטרנט כמקור מידע, האינטרנט כמשחק, האינטרנט ככלי תקשורת וכד'.
ג. האינטרנט כסביבה בטוחה/לא בטוחה (חלקית) וכסביבה מקדמת/מעכבת ילדים צעירים.

הסטודנטים יהיו שותפי בכתיבת הפוסט הזה; הם יכתבו כאן תגובות קצרות ויפנו את קוראי הבלוג הזה אל הבלוגים שלהם, שם ניתן יהיה לקרוא את דעותיהם בהרחבה. כך נעסוק בלמידה בסביבת האינטרנט בגני ילדים ונתנסה ביצירת קישורים ובשימוש בהם בצורה בקורתית. אני מקווה שהתנסות זו תוכל להאיר את הבלוגוספירה המתהווה בקורס. אני מאמינה שההתנסות תצעיד את הסטודנטים, הבלוגרים הצעירים, לקראת שימוש מושכל ויעיל בסביבת הבלוג (ובכלים של web 2.0 ) כאמצעי תקשורת שיכול לסייע בהובלת שינוי.

22 תגובות:

  1. שלום לכולן,
    בקוראי את המאמר התייחסתי בבלוג שלי לאספקט התיווך בחשיפתם של הילדים לעולם אינטרנט. בדבריי ערכתי השוואה בין שתי סביבות האינטרנט : הסביבה המותאמת והסביבה האוניברסלית , ונאחזתי בממצאי המחקר.
    חשוב היה לי לחבר את מסקנות המחקר לדברים שאני דנה בהם בבלוג שלי, שעוסקים באיכות היחסים המתפתחים במסגרת החינוכית בין המבוגר המתווך לבין הילדים באותה מסגרת.אני מזמינה אתכן לקרוא את דבריי ולהתייחס אליהם בבלוגי: http://gilorna08gmailcom.blogspot.com/

    תודה,
    אורנה גיל

    השבמחק
  2. יקירות,
    פעמים רבות אנו חשות כמו אחד הילדים: קטנות וחסרות מיומנויות מתאימות מול העולם הענק שנקרא אינטרנט, על אחת כמה וכמה הילדים. מעבר לכך יש משמעות רבה בעינינו לאותן מיומנויות חברתיות שאמורות להלמד על-ידי הילדים תוך כדי אינטראציות ממשיות עם חבריהם. השימוש ההולך וגובר במחשב "גוזל" את הזמן היקר בו אמורים הילדים לבוא במגע עם עמיתיהם.

    נשמח לתגובתכן,

    דפנה וגתית

    השבמחק
  3. בנות,

    שכחנו להוסיף את כתובתינו ולכן הנה היא מצורפת:
    http://dpgt.blogspot.com/

    ממליצות לכן על כניסה לבלוג כי מחכה לכן שם קישור מעניין.

    דפנה וגתית, הגננות

    השבמחק
  4. קוראות יקרות
    בפוסט האחרון שפרסמתי בבלוג שלנו סיפרתי על תשתית הלמידה הדיגיטלית בגן אותו ניהלתי בשנה שעברה ובגנים בהם אני עובדת השנה. הייתי רוצה להציע לערוך בעזרתכן סקר שייתן תמונת מצב על גנים מכלל הארץ... שאלה ראשונה:"האם יש מחשבים בגן?
    שאלה שניה: "האם הגן מחובר לגלישה?"
    לדעתי בחינה כמותית של תשתית המחשבים בגנים תוסיף צד מעניין לדיון על למידה בסביבה מותאמת וסביבה אונברסלית

    מזמינה להרים את הכפפה ולהגיב בבלוג"רב תרבותיות בגן הילדים"
    להתראות אריאלה

    השבמחק
  5. קוראות יקרות,
    נראה לי שאתן מבינות את הפוטנציאל התקשורתי הטמון ברשת, ואתן משתמשות בו. כולכן מזמינות אותנו אל הבלוגים האישיים שלכן, אם במילים ובכתובת הבלוג, ואם ב"פיתוי" של קישור מעניין.
    מעניין יהיה לראות מה תהיינה התגובות של עמיתותיכן לקורס.
    ספרו לנו.
    נילי

    השבמחק
  6. כן לשלב, לא לשלב ... דילימות
    רוצות לשמוע יותר תבקרו בבלוג שלי מחכה לכן שם קישור מעניין בנושא

    http://silvana2010.blogspot.com/2010/04/blog-post_27.html

    להתראות שם :-)

    השבמחק
  7. בנות יקרות
    אנו מזמינות אתכם לבקר בבלוג שלנו ז"הב לגיל הרך
    הבלוג שלנו מתאים לילדים הורים גננות ומורים.
    תוכלו למצא מידע בנושא בטחון ובטיחות, משחקים , פעילויות שונות לילדים, סרטונים, קישורים שונים ועוד.
    צפו בנו והגיבו.
    ארזה ואדית

    השבמחק
  8. דפגת!
    אתכם בתחושה שאין כמו למידה מאינטראקציות אמיתיות ולא וירטואליות.
    ולכן בקישור נמנעתי מלהביא קישור להביא קישור מתחום האינטרנט אלא מתחום אחר. מוזמנות...
    אילה
    הכתובת שלי:ganbanna.blogspot.com

    השבמחק
  9. המאמר זיכה אותי באפשרות לערוך מחדש את אחד הפוסטים שעסק ביתרונות וחסרונות של חופש המידע באינטרנט. מצאתי מקום לשלב את הרעיון של סביבה אינטרנטית מותאמת לילדים כאופציה נהדרת לצמצום גלישה לא משמעותית. רעיון שקסם לי מאוד.

    השבמחק
  10. שלום רב,
    בקריאת המאמר התעניינתי בעיקר במממצאי המחקר הרלוונטיים לעבודתי בגן הילדים, הממצאים כי האינטרנט מהווה מקור למידע, ומזמן הזדמנויות למידה שונות ובניהם כישורי שפה. מזמינה אתכן להכנס לבלוג שלנו, רב תרבותיות בגני הילדים http://sarigan-sari.blogspot.com/ולקרוא את התיחסות לממצא המחקר והקשר לעבודתי.
    שרית

    השבמחק
  11. ערב טוב!
    בבלוג שלנו יצרנו קשר יצירתי למדי בין המאמר על סביבה אוניברסלית וסביבה מותאמת. הסביבה המותאמת בנויה באופן כזה שהיא לא רק בטוחה יותר, אלא גם מייצרת סוג מסויים של תיווך עבור הילד. ומה יש לנו לומר על תיווך בלמידה? על כך תוכלו לקרוא בבלוג שלנו. http://vitkintdn.blogspot.com/להתראןת מדפנה תמי ונעמי.

    השבמחק
  12. למנהלת גן שלום!
    אני בדיעה כמו שלך לגבי תיווך המבוגרים. אני מסכימה איתך שיש צורך שיתלווה מבוגר לילד הצעיר במיוחד בגיל הרך. באתר של גן דובדבן אני ומורן התייחסנו לתיווך המבוגר מכיוון של הצבת גבולות כדי לא להגיע להתמכרות לאינטרנט ומחשב. ללא התערבותו של המבוגר בהגבלת האינטרנט שזה סוג גם של תיווך הילד עלול לוותר על קשרים חברתים עם בני גילו וליצור קשרים וירטואלים עם ילדים שהם לא מתאימים לגילו, ללא תיווך הילד עלול למצוא את עצמו באתרים לא חינוכים לגילו ויחשפו אותו לאינפורמציה לא מתאימה לגילו ולהבנתו.
    חשוב לי להבהיר ובעברי ציינתי שאני לא מתנגדת למחשב ולאינטרנט רק אני חושבת שצריך לחכות עם זה ולא ישר להחדיר אותו לגן. וכמו שכותב עודד ירון בעיתון הארץ "מכניסים את הטכנולוגיה לגן מפני שהיא קיימת , ולא מפני ששואלים מה הצורך האמיתי" (עודד ירון, 2009). ואני תומכת במשפט זה והוא מחזק את טענתי שאפשר להשאיר את המחשב בבית ולא להכניס אותו לגן הילדים.

    אני מזמינה חברות אחרות להכנס לאתר של גן דובדבן ולקרוא על הצוות גבולות לילדים בנושא המחשב.

    http://gandubdevan.blogspot.com/

    אנה

    השבמחק
  13. בנות יקרות,
    אנחנו מסכימות עם ממצאי המחקר של ניר-גל ונור בשלושה דברים:
    האחד, שחשוב לתת לילדים בגיל הרך התנסות באינטרנט בסביבה מותאמת ולא באמצעות האינטרנט הרגיל, שמא הילדים יסתבכו ויגיעו לאתרים שאינם ראויים.
    הדבר השני, חשיבות רבה לנוכחות מבוגר מתווך לילדים. זאת לצורך כפול - הן לפיקוח והן לקידום הילדים בלמידה.
    הדבר השלישי, אנחנו חיברנו את הבלוג שלנו העוסק באומנות בגיל הרך לממצאי המחקר הנ"ל בעניין השימושים של האינטרנט.
    ועל כך בבלוג שלנו. כדאי להתאמץ ולבקר!!!
    הכתובת שלנו:
    http://yezira-t.blogspot.com/

    מחכות לכן בבלוג,
    אלה ונגה

    השבמחק
  14. בבלוג שלנו, "גיבורות על" אנו כותבות על ההתמודדויות שלנו כאמהות, סטודנטיות וגננות מנהלות גן, ובהחלט בקומבינציה הזו, שלעיתים נראית כבלתי אפשרית, אנו נעזרות רבות במחשב בכלל ובאינטרנט בפרט. הפעם כחלק ממטלות הקורס שלנו כסטודנטיות, אנו מציגות את ההתייחסות שלנו לשימושי האינטרנט בגן שלנו והפעם בהתייחסות לעבודה עם הילדים בגן, אתן כמובן מוזמנות לבקר ולהגיב בבלוג שלנו"גיבורות על"
    http://wk-marcel.blogspot.com/ מרסל ואפרת

    השבמחק
  15. כשקראתי את המחקר הנוכחי הבנתי שמצביעים על כך כי ילדים בגיל הרך שפעלו בסביבת אינטרנט “מותאמת”, גילו
    שליטה טובה יותר בשימוש בממשקי האינטרנט התמצאו טוב יותר בסביבת האינטרנט ופעילותם היתה רציפה יותר,
    בהשואה לפעילותם בסביבת אינטרנט “אוניברסלית”. לאור כל זאת נראה, כי ה"סביבה המותאמת"
    מספקת לילדים: אפשרות טובה יותר לשליטה טכנית תפעולית בממשקי האינטרנט; הגנה טובה יותר
    מסכנות האינטרנט ומפגעיו; ושליטה בתכנים, המותאמים ליכולות הילד. בבלוג שלי בחירת גן אני מאמינה שחייבת להיות חשיפה למחשב כחלק חשוב מחיי היום יום בגן ואכן המחשב בגן הוא תנאי הכרחי בבחירת גן שפתוח לחידושים והטכנולוגיה המתקדמת ותואמת למידה.
    אני מזמינה אותכם לבקר בבלוג שלי"בחירת גן"

    השבמחק
  16. שלום בנות,
    בחרנו לבחון את המאמר מנקודת מבט שונה, האינטרנט כאמצעי תקשורת. בשונה מן הילדים אנחנו המבוגרים יודעים להשתמש באינטרנט לצורכינו האישיים. גם כגננות אנו מרבות להשתמש באינטרנט כאמצעי תקשורת, השימוש באינטרנט מאפשר לנו כגננות אימהות לשהות עם ילדנו ובו בזמן לקיים תקשורת עם ההורים, גננות עמיתות ועוד. תוכלו לקרוא על כך בהרחבה בבלוג שלנו בכתובת: http://www.momefirst.blogspot.com/
    נשמח לשמוע דעתכן
    הדרדסיות

    השבמחק
  17. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  18. בחנו את המאמר מהצד של ילדים עם בעיות קשב וריכוז. ניתן לראות בבלוג שלנו כיצד הסביבה המותאמת אכן נכונה לגבי ילדים מעין אלה. שליטה טכנית קלה עשוייה למנוע מאותם ילדים בעלי "פתיל קצר" מלהתייאש בשימוש במחשב.
    תוכלו לקרוא על כך בהרחבה בבלוג שלנו
    נשמח לשמוע על דעתכן
    אורנה וסיגל
    כתובתנו:
    http://orsigali.blogspot.com/

    השבמחק
  19. תיווך בהקשר של למידה מרחוק
    אני מודעת לטרנד החדש- אינטרנט בגן הילדים, ראיתי איך גנים רבים מתחברים לרשת וילדים שיושבים מול המחשב ומתפעלים לומדות דידקטיות במיומנות מעוררת התפעלות. אני בחרתי להתייחס בבלוג שלי לתיווך שלנו הגננות תוך כדי הפעילות של הילד ברשת, כתובת הבלוג:http://riki11azt.blogspot.com/, אשמח לקרוא תגובתכן
    ריקי

    השבמחק
  20. ניהול הידע הראשון היה כנראה של אדם וחווה עד שלא נגסו אדם וחווה מתפוח עץ הדעת, לא ידעו ולא ראו, לא חיו. לא בכדי נקרא עץ זה בשם 'עץ הדעת'. לא בכדי הוא מושווה בכתוב ל 'עץ החיים'. ההקבלה בין חיים לידע מסמלת לנו בצורה מאוד ברורה כי ידע=חיים. אי ידע= מוות. החפץ חיים - ילמד. הרוצה ללמוד – יֵיצֵא ויֵלֳמֵד.
    "תכנית המידענות עונה על הצורך ההולך וגובר של התלמידים להתמצא טוב יותר בעולם המוצף במידע ולעשות בו שימוש מושכל לצרכים שונים ומגוונים". (משרד החינוך) אל לנו לשכוח שכדי לחפש ידע באופן מושכל ברשת האינטרנט על התלמיד לרכוש מיומנויות כגון: זיהוי הצורך במידע, הערכת טיבו, הערכת המידע ומקורותיו באופן יעיל, ארגונו ועוד. מיומנויות אלא נרכשות בביה"ס בהתאמה לתהליך הלמידה בדיספלינות השונות ומתייעלות כל הזמן. כיצד ילד הגן, שעפ"י רב, אינו יודע לקרוא רוכש מיומנויות אלה? האם הסתעפות של מידע באמצעות קישורים "מייעלת" את תהליך הלמידה? הדבר מקשר אותנו לסדרת הטלויזיה של מיקי חיימוביץ, בנושא ליקויי למידה, בה נאמר שאנו כחברה מייצרים לילדים עודף גירויים המוביל ליצירת בעיות קשה וריכוז. אנו מסכימות כי השימוש באינטרנט בגיל ביה"ס יעיל ותורם לתהליך הלמידה אולם, נשאלת השאלה האם זה נכון לאפשר לילדים בגיל הרך להשתמש בכלי זה?
    נשמח לתגובתכן.

    השבמחק
  21. וירגיניה לוסקי אמר/ה...
    ברצוני להתייחס למעבד תמלילים עם תיווך מבוגר. מתחילת השנה חשפתי את ילדי-הגן לשפה הכתובה ושילבתי התנסות במעבד תמלילים כמובן בתווך הגננת או הסייעת.ההתקדמות של הילדים בתחום של כתיבה ,קריאה סביבתית,זיהוי מילים כתובות ועוד הייתה מאוד משמעותית כמעט כל הילדים מזהים את האותיות וכותבים בקלות רבה, הפעילות במעבד תמלילם שחררה את הילדים מן ההתמודדות עם המגבלות המוטוריות הכרוכות בניר ועיפרון, ויצרה אוירה חיובית ונוחה ללמידה תוך כדי משחקעם זאת יש לראות את הפעילות במעבד תמלילים בפרופורציה הנכונה, כפעילות אחת מתוך מכלול הפעילויות של עשייה מהנה, מגוונת ומעשירה בתחומים רבים.

    השבמחק
  22. בנות יקרות אני מקווה שהפעם תצליחו לראות גם את התגובה שלי. קראתי את אשר כתבתן וגם לי אין בגן אינטרנט אך אני ביוזמתי פיניתי מקום בגן, ניגשתי לכל מיני חברות, פניתי להורים והצלחתי להשיג שלושה מחשבים. בעלי היקר סידר לי אותם והתקין לי תוכנות מטח - צבע את המפה, יש לי סוד אני קורא, על הלוח יש כרטיסיות עבודה להכרות עם המקלדת על גבי מסמך word הילדים פועלים בהתאם לקבוצות שמתחלפות אחת לחודש, על המחשב פועלים בזוגות, קיים סדרן מחשב
    עד סוף השנה אני מאמינה שיחברו אותנו גם לאינטרנט, אני עובדת בחולון והעירייה נכנסה לתוכנית בה היא רוצה לחבר את כל הגנים לאינטרנט - אני בעד , האינטרנט הוא ללא ספק כלינוסף ללמידה
    מיכל

    השבמחק