יום שלישי, 13 באפריל 2010

על למידה בסביבת אינטרנט בגני ילדים ועל הבלוגים שלנו

בשבוע החולף עסקנו בשידרוג הבלוגים האישיים של הסטודנטים. התייחסנו אל הפרופיל האישי של הבלוגרים, אל"רשימת הבלוגים שלי" המספרת על הבלוגר, אל "חברים רשומים" - נדבך חשוב ביצירת בלוגוספירה ועוד. הטכנולוגיה לא תמיד היתה ידידותית אל המשתמשים הטירונים, אך ברב המקרים התקרבנו אליה בכוחות משותפים ומרבית הקשיים נפתרו. עכשיו הדרך סלולה לכתיבה שוטפת בבלוגים. אכן בלוגים רבים חיים ונושמים, ומתחילה תנועה של פוסטים ושל תגובות.
אחד הנושאים החשובים הנדונים בבלוגוספירה שלנו הוא ילדים ומחשבים ואינטרנט. דוגמא ניתן לראות בבלוג של טובי, שעוסק בטכנולוגיה, ילדים ומה שביניהם.

בנוסף אנו קוראים מאמר, שמציג ממצאי מחקר בישראל בנושא השימוש באינטרנט בגן הילדים:

ניר-גל, ע' ונור, ט' (2001). למידה בסביבת אינטרנט בגני ילדים. מכללת אחווה ומכון מופ"ת
"המסקנה המתבקשת ממכלול נתוני המחקר היא, שה''סביבה המותאמת'' מאפשרת לילדים שליטה טכנית-תפעולית באינטרנט, לצד הגנה מסכנות האינטרנט ומפגעיו. אך בכך לא די. כדי שתהיה זו סביבה תורמת עבור הילדים, יש להבנות את שימושי האינטרנט בתכנית הלימודים ולצד הלמידה במוחש, זאת בהתאמה לצרכיהם של הילדים ולרמתם. בנוסף, מימצאי המחקר מעידים על כך שסביבה התפתחותית כזו המתאימה לילדים בגיל הרך מהווה אולי תנאי הכרחי, אך בודאי לא תנאי מספיק, כדי שהפעילות באינטרנט תזמן למידה משמעותית עבור הילדים. תנאי חשוב נוסף לניצול פוטנציאל האינטרנט לללמידה משמעותית ולהתפתחות הילד בגיל הרך, הוא שילוב של תיווך מורה/מבוגר בפעילות האינטרנטית של הילד".

האם נסיונכן תומך בממצאי המחקר?
ספרו לנו בתגובותיכן.

23 תגובות:

  1. לצערי ניסיוני בפעילות עם סביבה אינטרנטית בגן מוגבל וזאת מישום שהתשתיות אינן קיימות בישוב בו עבדתי(שבתון) עד לשנה שעברה, יחד עם זאת עשיתי שימוש רב בתוכנות לגיל הרך ואני סבורה שהן דרך מעשירה ומעניינת להוראה בגן הילדים. למידה מיתוך סקרנות ועניין של הלומד מתחילה ממקום טוב יותר, ובגן שלי תמיד היה תור למחשבים. באשר לצורך במבוגר מתווך העצה הזו נכונה כמעט תמיד(בטח אם את ממאמיניו של ויגוצקי)אך קשה ליישום בגן ממלכתי "תיקני, שבו 35 לומדים.

    אריאלה

    השבמחק
  2. גם אני, כמוך, מאמינה בתיווך של המבוגר. והזמן הטוב לעשות זאת הוא בחלק היום בו עובדים בקבוצות, אז גם הסייעת וגם הורים מתנדבים יכולים לשמש כמבוגרים מתווכחים. כך ניתן לעבוד עם ילד בודד או עם קבוצות קטנות של ילדים ולהיענות לצרכים האינדיבידואליים שלהם.
    נילי

    השבמחק
  3. אני מצטרפת לחברתי אריאלה, ואצלנו בגן אין מחשב (גן טרום חובה) ובגני חובה בעיר , ככל שידוע לי הגננות משתמשות בתוכנות למידה שונות.
    אין ספק כי ניתן לשלב הורים מתנדבים/תלמידי מחויבות אישית בפעילויות השונות בגן, וכן בפעילות אינטרנטית אבל לדעתי, ומתוך ניסיון, עליהם לעבור הדרכה על מנת שהתיווך יהיה יעיל, איכותי ומותאם לגיל הילד.

    שרית

    השבמחק
  4. אני מצטרפת לדברי שתי החברות, אצלי בגן לא היה מחשב (השנה אינני עובדת)עבדתי עם ילדים עד גיל 3 במסגרת גן פרטי . למרות זאת, לא בטוח שהייתי רוצה להכניס מחשב לגן. לדעתי המחשב לפחות בגיל זה אינו מסייע לילד ולהיפך מונע ממנו אפשרויות ללמידת כישורים חברתים אשר בעיניי חשובים יותר בגיל זה מידע..

    ממני
    מירב אשל

    השבמחק
  5. אצלנו בגן,כשהורים באים לבדוק את הגן לשם רישום לשנה הבאה יש הורים שהמצאות המחשב היא סיבה להתלבטות מכיוון שהם מתנגדים למציאות בה הילד סביל, לוחץ פה, לוחץ שם וזהו. סיבה נוספת להתנגדות למחשב, מבחינתם, היא ריבוי הגירויים. החשיבה שעומדת מאחרי זה שאם ילד מתרגל להצפה חזותית, יש חשש שלא ירצה אחר כך לפנות למקורות פחות מנצנצים כמו הספר ואותיותיו הקטנות.
    טיעונים לא פופולארים אבל תודו שיש בזה היגיון. בכל אופן, כמובן שאין לנו חיבור לאינטרנט מהסיבה הטכנית, אבל האכלוסיה שלי מצויה בויכוח הרבה יותר בסיסי משילוב האינטרנט: האם בכלל להשתמש בגיל הרך במחשב?

    השבמחק
  6. בגן שלי יש מחשב וגם אינטרנט.
    השתלמתי בתוכניות לימודים בגיל הרך ושילוב המחשב בגן.
    לאחרונה שילבנו את האינטרנט בגן והילדים פועלים ולומדים בהנחיות הגננות על ידי משחקים שרכשו לנו מהעירייה באינטרנט.
    כשהמחשב הוא חלק מהסביבה המשחקית של הילד יש לכך משמעות אך כשהוא במקום מבודד כמו חדר מחשבים לדעתי זוהי בעיה להתמודד איתה ולחשוף את הילדים לסביבת עבודה שדורשת מיומנויות חברתיות ולימודיות.
    המחשב לא בא במקום משחק או פעילות בחצר וגם לא במקום ציור ופיסול יש לו מיומנויות אחרות שכדאי להתנסות .
    אתי גורסוי

    השבמחק
  7. אצלי בגן יש מחשב אך אין אינטרנט, מה שמתאים לדעתי אותה הבעתי בתגובה למאמר. לפי תגובות חברותי אני רואה שאיני נמצאת במיעוט, אם כי סיבותי שונות. אני מאמינה שהילדים עוד יספיקו להחשף לעולם האינטרנט בבית הספר ובבית. לפעמים אני מרגישה שעם כל המוכנות לכיתה א' אני לא נותנת להם מספיק זמן למשחק חופשי, שחשיבותו רבה מאוד.ברור לי שאם כבר מחליטים לחשוף ילד לאינטרנט מוטב לעשות זאת בדרך המוצעת במאמר שהיא טובה ונכונה.

    השבמחק
  8. טכנולוגיות המחשוב כיום הן חלק בלתי נפרד מהחינוך ומחיינו, כתות הגיל הרך כוללות בתוכן את המחשב, הן כאמצעי לקידום החשיבה, והן לתיעוד והפקת מידע (מיכלוביץ ולויטה, 1992).
    נראה שהשאלה " האם טכנולוגית המחשב והאינטרנט מתאימים לילדים בגיל הרך " עבר זמנה , ילדים בגיל הרך מתפעלים את המחשב בהצלחה ,הם פועלים עם העכבר ללא חשש, מתמצאים במקשי המקלדת, גולשים באינטרנט ומשתעשעים במשחקי מחשב.
    השאלה הנשאלת האם בכך מנוצל כל הפוטנציאל הגלום בפעילות עם המחשב האם הלמידה היא משמעותית עבור הילדים?
    מעיון במסקנות מחקרה של ניר-גל עולה כי התנאי למימוש פוטנציאל המחשב כאמצעי לקידום חשיבתם של ילדים וללמידה .משמעותית היא בשילוב בין תיווך המבוגר לבין פעילויות הילדים במחשב.
    המחשב פועל בגני הילדים כמרכז למידה פעיל וממוקם בחדר הפעילות בגן. המחשבים עומדים לרשות הילדים בכל שעות היום,מהווים חלק אינטגראלי מפעילויות בסדר היום הקבוע, עם היד על הלב , כמה גננת משקיעה בתווך הילד עם במחשב , מניסיוני כמעט ולא, לגננת אין זמן לשבת עם הילד, אני יודעת שיקומו יפה הנפש ויגידו גם דרך המחשב ניתן להכין את הילד לכתה א' , זו טעות ,כי הילד צריך מיומנויות אחרות , מיומנויות שהמחשב לא יוכל לקדם ואני לא מדברת על קידום חשיבה חזותית, חשיבה רפלקטיבית ועוד , אני מדברת על כישורי חיים, על אינטראקציה עם חברים , על פתרון בעיות חברתיות ועל ערכים בכלל.
    ניל פוסטמן (1986) בספרו "אובדן הילדות", מדבר על "אשמת" הטכנולוגיה ב"אובדן הילדות"
    (אצל לוין, 1989). ברנס והיל (1963) במאמרם "לוגו לפני לגו?" מעלים את האפשרות כי השימוש במחשב ישפיע לרעה על המשחק הטבעי של הילדים.

    השבמחק
  9. המחשבים שלנו פעמיים נגנבו בשנה האחרונה, ולצערי נשארנו בלי מחשבים.
    גם אז שהיה לנו מחשבים בלי אינטרנט.
    אבל היה לנו מאגר ענק של משימות מתוקשבות שהילדים אהבו לשבת מול המחשב ולפתור אותן משימות וכמובן משחקי מחשב ותוכנות לימוד שונות.
    לדעתי שאין ספק שהמחשב חלק מחיי היום והילדים נפגשים איתו בהזדמנויות רבות, והמיומנויות שניתן לרכוש דרך האינטרנט רבות ולפעמים ייחודיות למחשב.

    השבמחק
  10. אין לי ניסיון עם סביבת אינטרנט בגן הילדים לאור העובדה שהנני מורה ביסודי. לעניות דעתי, השימוש באינטרנט בגיל הגן הינו שימוש מוקדם מידי על אף הפיתוי בשימוש בו. בגיל הגן יש לשים דגש להתפתחות הרגשית, המוטורית והחברתית של הילד. ואת אלו האינטרנט אינו יכול לספק.
    כמו כן, באמצעות האינטרנט הילד יכול להיכנס לאתרים ותמונות שאפילו יכולים להוות לו סכנה.
    מנסיוני בבית הספר למרות כל החסימות השונות ברשת שאנו מזינים למילות חיפוש ספציפיות תמיד ישנן פרצות והילדים מגיעים לרב בלא להתכוון לחומרה לא רצויה.
    אפילו במשרד החינוך, מסתבר, מתייחסים לשילוב המחשב בסביבה הלימודית מגיל בית הספר. בהגדרת מאפייניה של סביבה לימודית עתירת מידע כתוב: "הגברת השליטה במיומנויות של איסוף מידע, עיבודו ורכישתו, ייצוגו והפצתו כפעילויות המתמשכות לאורך כל שנות הלימוד בבית הספר היסודי". (מתוך: חוזר המנהל הכללי, הוראות קבע / תשס/7 (ב), אדר א' התש"ס - מרס 2000).

    השבמחק
  11. עברתי על דבריהן של השלישיה, עירית וVIRGINIA ואני מסכימה עם דעתן. אני מאוד עם דבריהן של השלישיה: " שהילדים עוד יספיקו להחשף לעולם האינטרנט בבית הספר ובבית" (שלישיה)אני מאוד בדיעה שלהן. אני חושבת שלא צריך להאיץ את התהליך ולחשוף את הילדים למחשב ולהאינטרנט צריך קודם כל לחשוף את הילדים לכישורים פשוטים של מחשק חבר עם חבר, לרכוש מיומנויות חברתיות, מיומנויות מטוריות (כמו שציינה עירית), התמצאות במרחב וכו'. ולא ישר לחשוף את הילד למחשב.
    שלא תבינו אותי נכון אני לא נגד המחשב. אני חושבת שזאת המצאה נהדרת ומאוד מלמדת. הבעיה היא שאני לא חושבת שצריך להכניס את המחשב והוראת האינטרנט כבר בגן, לילד צריך לתת קודם כל לפתח כישורי חיים, מיומנויות מוטוריות, התמצאות במרחב, יצירתיות וכו' לפני שישר חושפים אותו למחשב. למחשב הוא תמיד יגיע אבל ליצור קשרים חברתיים הוא יתקשה עם הוא לא יתחיל להתנסות בהם כבר בגיל הגן. כיום המחקרים מראים שהרבה ילדים שנמצאים מול המסך לא תמיד יודעים איך ליצור קשרים חברתיים ממשים אחד עם השני בגלל שהם כל הזמן מחוברים למחשב ולאינטרנט. נכון שאפשר גם ליצור קשרים חברתיים באינטרנט אבל לגיל הרך זה יותר מדי ולכן המחשב לא יכול להיות בשימוש ראשוני של הילד אלה עם הזמן ובעיני בבית הספר מכיתה ג' אפשר להתחיל לחשוף אותם לאינטרנט . ברור לי שאם לא חושפים אותם בגן יש חשיפה בבית ובסביבת הילד, אבל בשביל שתהיה למידה איכותית כמו המחקר של ניר גל ונור (2001)צריך תיווך. במציאות של הגן כאשר יש 35 ילדים ואת מתיישבת כדי לעשות תיווך לילד יש עוד 33 ילדים שצריך להיות איתם והסייעת איננה יכולה להיות עם שאר ילדים וגם שאר ילדים גם להם צריך לתת תיווך במצבים חברתים ואם אני צמודה לשני ילדים ליד המחשב אני לא פנויה לעזור להם. לכן במציאות של היום כאשר אין מקום מתאים לעבוד מול מחשב וכוח עזר נוסף בעיני האינטרנט מיותר בגן והאמת לא ממש מועיל אלה לפעמים ההפך מזיק.

    אנה

    השבמחק
  12. עברתי על דבריהן של השלישיה, עירית וVIRGINIA ואני מסכימה עם דעתן. אני מאוד עם דבריהן של השלישיה: " שהילדים עוד יספיקו להחשף לעולם האינטרנט בבית הספר ובבית" (שלישיה)אני מאוד בדיעה שלהן. אני חושבת שלא צריך להאיץ את התהליך ולחשוף את הילדים למחשב ולהאינטרנט צריך קודם כל לחשוף את הילדים לכישורים פשוטים של מחשק חבר עם חבר, לרכוש מיומנויות חברתיות, מיומנויות מטוריות (כמו שציינה עירית), התמצאות במרחב וכו'. ולא ישר לחשוף את הילד למחשב.
    שלא תבינו אותי נכון אני לא נגד המחשב. אני חושבת שזאת המצאה נהדרת ומאוד מלמדת. הבעיה היא שאני לא חושבת שצריך להכניס את המחשב והוראת האינטרנט כבר בגן, לילד צריך לתת קודם כל לפתח כישורי חיים, מיומנויות מוטוריות, התמצאות במרחב, יצירתיות וכו' לפני שישר חושפים אותו למחשב. למחשב הוא תמיד יגיע אבל ליצור קשרים חברתיים הוא יתקשה עם הוא לא יתחיל להתנסות בהם כבר בגיל הגן. כיום המחקרים מראים שהרבה ילדים שנמצאים מול המסך לא תמיד יודעים איך ליצור קשרים חברתיים ממשים אחד עם השני בגלל שהם כל הזמן מחוברים למחשב ולאינטרנט. נכון שאפשר גם ליצור קשרים חברתיים באינטרנט אבל לגיל הרך זה יותר מדי ולכן המחשב לא יכול להיות בשימוש ראשוני של הילד אלה עם הזמן ובעיני בבית הספר מכיתה ג' אפשר להתחיל לחשוף אותם לאינטרנט . ברור לי שאם לא חושפים אותם בגן יש חשיפה בבית ובסביבת הילד, אבל בשביל שתהיה למידה איכותית כמו המחקר של ניר גל ונור (2001)צריך תיווך. במציאות של הגן כאשר יש 35 ילדים ואת מתיישבת כדי לעשות תיווך לילד יש עוד 33 ילדים שצריך להיות איתם והסייעת איננה יכולה להיות עם שאר ילדים וגם שאר ילדים גם להם צריך לתת תיווך במצבים חברתים ואם אני צמודה לשני ילדים ליד המחשב אני לא פנויה לעזור להם. לכן במציאות של היום כאשר אין מקום מתאים לעבוד מול מחשב וכוח עזר נוסף בעיני האינטרנט מיותר בגן והאמת לא ממש מועיל אלה לפעמים ההפך מזיק.

    אנה

    השבמחק
  13. בגן שלי יש שני מחשבים המחוברים לאינטרנט המסייע לנו רבות בתקשורת שלנו עם ההורים ועם העולם בכלל. בנוסף אנו עושים שימוש נפלא באינטרנט כמקור מידע נוסף, למקורות המידע האחרים שיש לנו בגן.לדוגמא כאשר יצאנו לשדה הסמוך וראינו תלוליות של חול, הילדים כדרכם התעניינו, חקרו ושאלו שאלות (בהחלט - הדגש של הלמידה בגן היא למידה חוויתית וחושית ולא דרך המחשב) אחד הילדים טען שאלו מחילות של חפרפרת. כדרכנו צילמנו ואף שלחנו להורים כדרך קבועה בה אנו משתפים אותם בחוויות - אחד ההורים שלח לנו תגובה כי לדעתו אין חפרפרות בישראל, כיון שלא מצאנו מידע על חפרפרת בספרים הקיימים בגן, מיד בדקנו באינטרנט וגילינו כי אכן אין חפרפרות בישראל ואלו הן תלוליות של חולד. זוהי רק דוגמא אחת מיני רבות לשימוש משמעותי, בתווך המבוגרים, ושהוא בנוסף ללמידה החושית חוויתית ולא במקומה.
    אני אכן מסכימה עם אלה הטוענים כי שיטוט חופשי ולא מבוקר באינטרנט אינו מתאים לילדים בגיל הרך.
    אפרת

    השבמחק
  14. מעניין, אני חשבתי שאני הדינוזאורית היחידה שאין בגנה אינטרנט, אך מקריאת תגובות הבנות אני מבינה שברוב הגנים יש מחשב אך אין חיבור לרשת. אני לא מחוברת לרשת בגן שלי כי אני יודעת שאני לא מסוגלת לתווך במוקד המחשב כפי שאני חושבת שצריך במידה והאינטרנט יפעל. בגן בו אני עובדת יש מספר לומדות של משרד החינוך, הן מותקנות במחשב הגן. בתחילת השנה אני מסבירה לילדי הגן בקבוצות קטנות על כל אחת מהן (כל פעם לומדה אחרת|), נותנת להם להתנסות בזוגות כאשר אני לידם ובדרך כלל במשך השנה אני כבר לא כל כך מתווכת מכיוון שהילדים כבר יודעים כיצד יש לפעול. אם יש ילד שמתקשה במיוחד אני מצמידה אליו ילד מיומן יותר והוא מסייע לו. הייתה שנה אחת שהיינו מחוברים לרשת והרגשתי שאני לא מספיק מתווכת ומסייעת לילדים, הרגשתי עומס רב ולחץ. ייתכן והשתלמות או קורס לשילוב אינטרנט בגן, כפי שאחת הבנות כאן סיפרה שעברה, יכול להפחית לחץ ולסייע לצוות החינוכי בשילוב התקשוב בגן הילדים.
    אזרן צבאות ריקי

    השבמחק
  15. מנאל
    אני מצטרפת לדברי עירית כי אני גם מורה ביסודי
    ולצערי אין לי ניסיון עם סביבת אינטרנט בגן הילדים
    לעומת זאת אני מאוד תומכת בשימוש במחשב בגיל הרך

    השבמחק
  16. לפני מספר שבועות הזדמן לי לבקר בגן פרטי לגילאי 4-5. במהלך הביקור הסתבר לי כי ישנה כיתת מחשבים אשר בא כמעט כל ילד נגיש למחשב, איני יודעת אם ישנו חיבור אינטרנטי אך אין ספק כי מדובר כאן בתנאים מיוחדים שרק מסגרת של גן פרטי יכולה על פי רוב לאפשר. בכל אופן אני חושבת שאם קיימת אפשרות לעשות שימוש במחשב הכולל שימוש מודרך לחיפוש נכון באינטרנט זהו דבר מבורך.

    השבמחק
  17. מאת מורן
    השימוש במחשב, הוא חלק מההוויה ומהחיים היום-יומיים שלנו. אני זוכרת שלפני שנים רבות הועלתה אותה שאלה לגבי טלוויזיה ובשני המקרים אפשר לעשות עם המכשירים האלה שימושים טובים ופחות טובים. לא הייתי ממליצה להפוך את המחשב למוקד למידה מרכזי בגני ילדים. אבל אפשר להעשיר ולחבר את הילד לאפשרויות לקבל חוויות חיוביות גם באמצעות המחשב. הכל צריך להתבצע בהתאמה לגיל ולעניין של הילד. יש גם חשיבות רבה לדעתי לתיווך של מבוגר, כשאתה יושב עם ילד מול המחשב, אתה צריך לעשות דברים בצורה מסוימת, אם תעשה אותם קצת אחרת, זה לא יעבוד. כך אתה מלמד את הילד ויסות, ואלה כישורים שיכולים אחר כך לעזור לו בדברים אחרים. אבל לשם כך צריך שיהיה מבוגר שיישב עם הילד ויסביר לו. אפשר להשתמש במחשב בצורה מושכלת לטובת הילד, תוך מודעות למה אתה רוצה לפתח, אני חושבת שזה בסדר להשתמש בו לעניינים של כיף, אבל עם טעם.

    השבמחק
  18. אחרי קריאת תגובות הבנות, מתחדדת תובנתי שאין "תורה" אחת. גן-ילדים, בעל מאפיינים משלו וייחודיותו אשר הגננת אמונה על הנהגת וניהול הארגון על-פי שיקוליה,החלטותיה ו"אני מאמין" שלה וזה מתבטא בכל צעד,שעל ותחום בגן,כשאחד מהם הוא נושא המחשב בגן על כל היבטיו.
    כגננת,לא אחת אני מוצאת את עצמי תוהה,לגביי רווחיות של כל פעילות\עשיה\למידה במסגרת הגנית ונושא המחשב ביניהם.
    אני טוענת שלצד הקידמה והחתירה לתחום הטכנולוגי והתפתחות בכלל, שומה עלינו כגננות לחשוף את הילדים למיגווני למידה ולמקורות מידע שונים,אולם לא בכל מחיר. אצלי בגן קיימות לומדות של מט"ח חינוכיות ומדהימות,אשר מותקנות במחשב ,אליהן נחשפים הילדים בתחילת השנה, ע"י הצוות החינוכי שבגן.התפעול מצד הילדים,אחרי חשיפתם ללומדות,הוא בנקל ואינו מצריך תיווך נוסף מאף גורם (אלה אם קיימת בעיה מעבר).לגביי אינטרנט- אין בגני חיבור לרשת ואיני מבכה או מצרה על כך.
    במציאות של היום,בנות יקרות,לא נראה לי כי הכנסת אינטרנט לגן,יהיה צעד נבון.מחבישת כובעי המקצועי והאישי,כשאני באה במגע עם האינטרנט,אני מוצאת את עצמי,לא אחת בשיטוט באינטרנט,אשר מוביל אותי למקומות נושקים ואף לא נושקים לנושא ההתחלתי הנבחר וכאדם בוגר,יש ביכולתי לעשות אבחנה ברורה, סינון ועשיית "קאט". אך מה יקרה לגביי ילדי הגן,במסגרת הגנית??בהיעדר מבוגר מתווך,קלה היא הדרך לשיטוט אינסופי ושיטוט לא מבוקר ,אשר עלול לחשוף את הילד ולקחת אותו למקומות לא מבורכים ולא חינוכיים ואני כ"כ ריאלית ומודעת לגורם הזמן המשמעותי בהוואי הגן- שכל הזמן אני אישית חשה במעין מירוץ אחריו ותוך כתיבת שורות אלו,מצטיירת תמונת מצב הרחוקה לטעמי להיות יישומית וריאלית בגני ולמידה מסוג זה אשאיר למסגרת הבית-ספרית והביתית.
    סיגל כרמי

    השבמחק
  19. אני מסכימה עם מהשאתן אומרות לגבי הגן, אנו אשכול גנים ואני מנהלת גן טרום חובה, כעקרון לא אמור להיות לי מחשב בגן אבל יש לי, אין לי אינטרנט בגן היות ואין תשתית כי אני גן טרום חובה, כן לחברותי לאשכול יש, הן גן חובה, להגיד לכן שהן משתמשות בו לצרכי הילדים?
    מעט מאוד, הן מעדיפות להכניס תוכנת לומדה ושהילדים ישחקו, כן, האינטרנט זקוק לתיוך, אין ספק אך אין זמן, אין זמן לשבת עם הילדים מול המחשב ולתווך לכן פשו מכניסים לומדה שהילד כבר מכיר ומשקים, כן יכול להיות שימוש חרף אצלי בגן בכל יום שישי אני מאפשרת לילד אחד שקובעים מראש להגיע עם לומדה איתה הוא מעוניין לשחק, בליווי הורה ובכל יום שישי יש חגיגה גדולה סביב המחשב בתיוך הורה, כמובן שאני ברקע אך זה נותן ביטחון לילד ומעלה ו את הדימו העצמי, וזה טוב להורים לעשיה בגן ולדלת פתוחה
    מירב בית און

    השבמחק
  20. מקריאת הפוסטים ניכר כי עדיין קיימת הסתייגות מהכנסת מחשבים ומשימוש באינטרנט בקרב ילדים הצעירים. אני טוענת שהתפתחות הטכנולוגיה המואצת ושילובה בפעילויות במסגרות השונות יאלצו אותנו, מורות וגננות לשנות את התפיסה ביחס לשימוש באמצעים טכנולוגיים אלו בגנים ובבתי ספר, למרות הסיכונים האפשריים.
    במאמר שילוב מחשב ותיווך בסביבה הלימודית לגיל הרך (ניר גל, 2001) http://web.macam98.ac.il/~nirgalo/a-publish&study/sheluv.htm
    מציגה הכותבת מחקרים המתבססים על עקרונות הגישה המתווכת של פוירשטיין וקליין (ראו במאמר) המיושמים בסביבה הממוחשבת. בפוסטים שנכתבו מביעות חלק מהגננות חששות מוצדקות מפני הסכנות הצפויות של שימוש לא מושכל באינטרנט בקרב ילדים צעירים. במאמר קיימת סקירה של נזקים צפויים, אך יחד עם זאת מעלה הכותבת את שאלה" איך להפוך את פעולת הגומלין בין הילד לבין המחשב להתנסות לימודית מעשירה עבור הילד? ומציגה ממצאי מחקר (ניר-גל וקליין, 1999, 2000) ודוגמאות המנחות לקידום יכולות חשיבה והרגלי עבודה בסביבה הממוחשבת בגיל הרך.
    מאמר מעניין נוסף המציג מגוון אפשרויות לשילוב והטמעה של מחשב בגני ילדים, מופיע בבלוג 'זה"ב לגיל הרך', ממליצה לכן להיכנס ולקרוא.
    http://zahav111.blogspot.com/

    בברכה,
    אדית

    השבמחק
  21. בגן שלי רק לאחרונה התחברנו לרשת , הרבה נסיון טרם צברתי אך יש לי כבר מה לספר.
    הסקרנות הגדולה של ילדי גני באשר להר הגעש באיסלנד , גרמה להם לרצות להיכנס ולראות תמונות ממה שקרה שם, .
    נושא נוסף ומשמעותי הוא תחזית מזג האוויר, מדי בוקר אנו משוחחים על תנאי מזג האוויר ועכשיו התווסף מקור מידע נוסף המאפשר לדעת לא רק את תחזית מזג האוויר בעירנו אלא גם מה התחזית במקומות השונים בארץ ואף בעולם.
    ישנן דוגמאות רבות ללמידה משמעותית אך איני רואה את הילדים בגן גולשים ללא תיווך מבוגר.
    אני מסכימה כי האינטרנט מהווה מקור למידע, יש בו משחקים ובהחלט משמש ככלי תקשורת עם ההורים ובכלל המערכת.
    חשוב יהייה לבחור אתרים התפתחותיים על מנת שתהייה למידה משמעותית להבניית היידע של הלומד, אין ספק שהדרכה מתאימה עשוייה לסייע בתוך ים האינטרנט העצום והרחב.
    גלישה נעימה
    מרסל וייסמן.

    השבמחק
  22. הטמעת המחשב בגן הילדים אינו תהליך פשוט.מהבנתי את השטח הרבה גננות מסרבות להכניסו לגן, ומדובר בעיקר בגננות הותיקות שבעצמן לא שולטות ומכירות, ואחרות הטוענות כי המחשב אינו מועיל כלל. השאלה המתבקשת היא: עד כמה באמת המחשב נחוץ בגן? לדעתי, אפשר להסתדר מצויין בלעדיו, אך מיכוון שהמחשב הפך להיות כלי שמיש נגיש וזמין לכולם, חשוב להכיר את יתרונותיו ולנצלן. ועוד יותר חשוב להעביר את הגננות השתלמויות בנושא ולקרב אותן לעולם הוירטואלי.
    באחד הגנים בהם אני עובדת,הילדים פועלים באמצעות תוכנות אשר מיועדות להם. כמו כן, לגן יש אתר משלו והקשר החוץ גני הזה המאפשר התקשרות אחרת מעורר אצלם התרגשות רבה מאד.
    הילה

    השבמחק
  23. רציתי לשתף אתכם ,בתחילת דרכי במערכת החינוך עבדתי בגן חובה שבו היה מחשב,ללא אינטרנט, במהלך החופש הגדול עברתי על כל התוכנות והמשחקים שקיים במחשב ופשוט ,סיננתי, משחקים שראיתי לנכון למחוק בשל חוסר התאמה של תכנים או תכנים לא ראויים,מחקתי.התקנתי תוכנות מתקדמות יותר, שגם מאפשרות עלייה ברמה ואתגר לילדים. במהלך השנה הילדים עבדו עם המחשב בצורה מבוקרת בקבוצות עבודה ותיווך שלי.המחשב היה כחלק שוטף ממסגרת הגן.
    בארבע השנים האחרונות אני עובדת בגן טרום טרןם חובה ,לגלאי שלוש ארבע, ומתוך ניסוני המחשב פשוט מיותר. הילדים נמצאים בשלב התפתחותי אחר. אין למחשב שום מקום במסגרת הגן. הילדים זקוקים לחיזוק הקשר החברתי והרגשי ,לאינטרקציות חברתיות ,ללימוד חוויתי, דרך הרגלים ולא דרך המחשב..
    כך שדעתי הכל תלוי בשלב ההתפתחותי שבו הילד נמצא.

    השבמחק