יום ראשון, 14 במרץ 2010

טכנולוגיה בגן הילדים (קליק לצפיה בסרטון)

השבוע השלישי של הקורס מתנהל בלמידה מרחוק, חוויה חדשה לחלק נכבד מן המשתתפים.
בשבוע זה אנו משתמשים בחמרים שמצויים ברשת האינטרנט ופועלים באתר הקורס.
אנו מתמקדים בשני מקורות מידע:
א. המאמר "תקליק תצליח"בו טוען רפאלי (2009) שההתפתחות המהירה של הטכנולוגיה בדורות האחרונים יצרה "אוריינות ונבערות מסוג חדש. הקריאה והכתיבה מפנים את מקומם למיומנות החדשה שתקבע גורלות - מיומנות חיפוש הידע." בעקבות הקריאה מתבצע הסקר הבא (ממש עכשיו) : "האו"ם הכריז על האוריינות כזכות אנוש בסיסית העומדת בשורה אחת עם הזכות לאוכל, לטיפול רפואי וקורת גג. באיזו מידה את מסכימה עם הכרזה זו?"
על ממצאי הסקר ועוד - בפוסט הבא.
ב. סרטון על הלוח החכם בגן הילדים. ילדי הגן פועלים בצורה אינטראקטיבית בסביבת הלוח החכם: הם חושפים את שמותיהם ומזהים חפצים אחרים במגע ידם על הלוח, הם סופרים חפצים שנראים על הלוח, הם מאזינים לסיפורה של הגננת וצופים בתמונות המתחלפות על הלוח החכם למגע ידה של הגננת ועוד.
בעקבות הסרטון נערך דיון בפורום של הקורס, ובו הועלו שאלות נוקבות כמו מקומה ותפקידה של המורה/הגננת לצד הכלים הטכנולוגיים דוגמת הלוח החכם.
האם גן הילדים של שנת 2010 דומה לגן הילדים המסורתי? והגננת? ואביזרי המשחק והלמידה? והילדים?

24 תגובות:

  1. שלום נילי,
    מאוד נהנתי לצפות בסרטון על הלוח החכם בגן הילדים. אני לא רואה בלוח "איום" על מקומה של הגננת, נהפוך הוא, זהו כלי נוסף שיכול לשרת את הגננות והילדים. בדיוק כמו כל אמצעי המחשה/למידה אחר שנכנס לגן! עדיין צריך את התיווך של הגננת וניתן לראות זאת גם בסרטון. הגננת היא זו שבוחרת בילדים המשתתפים מקפידה לחבק ולגעת ברוך בילדים. לי נותר רק לקנא בשקט, בכמות הקטנטנה של הילדים המשתתפים, לעומת 35 ילדים המאכלסים את גני...
    אבל, אסור לאבד תקווה וטוב שיש עוד ועוד רעיונות לפיתוח הקטנטנים שלנו!
    בברכה
    גתית.

    השבמחק
  2. נילי שלום
    לפני שבכלל התייחסתי ללוח החכם... התבוננתי במספר הילדים בגן...והלב נצבט.
    אני בעד להתאים את סביבת הגן לסביבה המשתנה המתקדמת.. חשוב המינון.. ושזה לעולם לא יהיה במקום המגע בחול באדמה בתולעי האדמה... בברכה נעמי יגל

    השבמחק
  3. נילי, שלום רב!
    1. לגבי המאמרו של רפאלי אני מסכימה איתו לגבי אוריינות חדשה של חיפוש הידע באתר אינטרנט. אני מחשיבה את עצמי די מבינה בעידן טכנולוגי וחייה את העידן הטכנולוגי, אבל מדי פעם אני מרגישה כחסרת אונים כאשר אני נדרשת לחפש מידע באינטרנט. היום כסטודנטית אני נדרשת הרבה פעמים לחפש מידע לעבודות הגשה באינטרנט ומוצאת את עצמי לא יודעת כיצד עושים זאת, איך מחפשים את הידע הדרוש לעבודתי בלי ללכת לאיבוד או בלי להרים ידיים ולא לחפש יותר מידע באינטרנט.

    2. לגבי הסרטון מאוד אהבתי את לוח מגע האלקטרוני והתחלתי לקנאה באותה גננת שיש לה כזה לוח ואפשר לעשות כל כך הרבה דברים מעניינים. ראיתי בסרטון שיש לה קבוצה קטנה ועוד עוזרת מהצד. הלוואי וגם לי הייתה קבוצה כזאת קטנה. אני חושבת שעבודה מול מסך כזה זה נחמד ומתאים לקבוצה קטנה אבל עם כמויות כל כך גדולות כמו שיש לנו בארץ זה לא היה כל-כך עובד. דבר נוסף שהפריע לי שהילד מרותק למסך גדול והוא מספיק זמן מרותק לטלוויזיה ומחשב בבית ואין סיבה שגם בגן הוא ישב כמו מומיה ויעקוב אחרי מסך מגע.

    אנה

    השבמחק
  4. צפיתי בסרטו על הלוח החכם ו...wow
    אני חושבת שזה יכול להיות נפלא אם אך ישתמשו בו בדרך חכמה. מה שזה אומר מבחינתי הוא שזה לא במקום מפגש, משחק חופשי או יצירה וכד', גם לא במקום הסיפור המסורתי. אבל כן לעבודה בקבוצה קטנה - בהחלט. יש פה למידה, וריכוז ודחיית סיפוקים, יש המון מקום לאינטראקציה אחד על אחד גם בתוך הקבוצה ואפילו ראיתי הזדמנות למגע בין הגננת לילדים מה שלצערי לא כל-כך נפוץ בגנים עם הרבה ילדים.
    לסיכום - כן, עם הדרכה נכונה לגננת ושל הגננת לילדים זה יכול להיות תוספת בהחלט מרעננת בגן.

    השבמחק
  5. צפיתי בסרטון של הלוח החכם. אין ספק כי היא ממקד את תשומת לב הילדים לזמן ממושך יותר. כמו כן הלוח גדול, ממוקם בגובה הילדים כך שנוצרת להם נגישות קלה. הלוח הוא מעין מסך מגע,הילדים שותפים פעילים ללמידה שהיא חוויתית עבורם. הגננת ציינה כי במקום לקרוא ספר שגודלו קטן יחסית. יש לה אפשרות להציג את הסיפור בגדול על הלוח החכם. למרות כל הייתרונות הקיימים בלוח החכם יש לי מס' שאלות: האם הלוח החכם אכן יכול להחליף את הספר? האם לא די בכך כי קיים המחשב בחייהם של הילדים שכן המסך החכם דומה לו בתכונותיו? האם עלינו המחנכים להשתמש בעיקר בטכנולוגיה על מנת לספק את גירוייהם של הילדים?

    השבמחק
  6. ראיתי את הסרטון של "הלוח החכם" וזאת הפעם הראשונה שראיתי לוח כזה!!!! כשהתחלתי את עבודתי כגננת, לא היו בגנים, טלויזיות, מחשבים די.וי.די ולא מצלמות דיגיטליות (אני מתכוונת לפני עשרים שנה)..... הטכנולוגיה והחידושים נכנסים לגן, יש גנים בהם יותר וחלקם פחות, אך לדעתי חשוב מאד שאנו הגננות נשתמש בכל אביזר/כלי במינון נכון ובתבונה.
    שרית

    השבמחק
  7. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  8. נילי, שלום.
    קראתי את המאמר "תקליק תצליח" ואכן אני מסכימה, שמתרחש תהליך מהיר מאוד של התפתחות טכנולוגית, אשר משפיע על כולנו, ובמיוחד על האוריינות, כפי שצויין במאמר.
    אני, כעוסקת בחינוך, רואה את עצמי לומדת כל הזמן, מתקדמת ומתפתחת, כדי לקדם וללמד את הילדים בהתאם. לוח חכם הוא אמצעי מרתק ומקדם למידה, שמתאים היום לילדים. הוא כלי מצויין עבור הגננת לצרכי הוראה בגן. זו דוגמא להתפתחות של הוראה לצידה של הלמידה. הילדים היום צריכים גירויים אחרים ללמידה וההוראה צריכה לספק אותם בדרכים חדשות כדוגמת לוח זה.
    לסיום, אני עדיין דוגלת בקריאת ספרים. אני רואה את התמעטות הקריאה, אך איני צופה את היעלמותם של הספרים. כשאני קוראת - זנ ביני ובינו - אני יוצרת את העולם הפרטי שלי בעקבות הקריאה. אני כנראה מעידן אחר, אך עדין מאמינה שלספרים יש קסם מיוחד! וצריך לדףדף בספר!
    אלה

    השבמחק
  9. במאמר "תקליק תצליח" (2009), שואל רפאלי : "האם יתכן שההתפתחות המהירה של הטכנולוגיה משאירה מאחור כל-כך הרבה שאינם מצליחים להדביק את הפער, כך שהיא מולידה דורות של נבערים חדשים" ?
    בתשובתי אתייחס לשאלתו ואף אביע את עמדתי לסרטון "הלוח החכם בגן הילדים".
    עובדה ידועה היא, כי אנו חיים בתקופה המאופיינת בחידושים טכנולוגיים ושטכנולוגיות המידע המתפתחות בקצב מואץ, יוצרות מצבי למידה חדשים, משתנים ודינאמיים. לא חדש הדבר, שמהפיכת המחשב והקדמה, שינתה את פני התרבות והחברה בתחומים שונים והביאה להתחלתן של אסטרטגיות פדגוגיות חדשניות ,לסביבה עתירת ייצוגים ודינאמית אשר המהווה חלק מהסביבה החברתית - תרבותית בגננו- גן- הילדים, שזאת למעשה כפי שכתב רפאלי "ההתפתחות המהירה של הטכנולוגיה" .
    אני מאמינה, כי עיקר עיסוקנו כאנשי חינוך כיום הוא בסיפוק תנאי סביבה אידיאליים עבור הילד במטרה לנתב את מסלול התפתחותו הכללית והאינטלקטואלית לכיוונים רצויים . למשימה זו נוסף הצורך מבחינתנו,לנסות לחשוף ולהכשיר את הילד לחיים עתידיים בעולם שקצב ההשתנות שלו המהיר והתכוף. מכאן יוצא, חברות יקרות- (וזה לא חדש לאף אחת מאיתנו) כי פיתוח מיומנויות החשיבה של הילד בגן הוא הכרחי על- מנת לאפשר לו הסתגלות מהירה ויעילה לסביבתו המשתנה ואף ל"הדבקת וצמצום הפערים" כפי שכתב רפאלי.
    כמי שאמונות על כך ומחבישת כובעינו כגננות המשמשות -כמסייעות, מסבירות, מכוונות, מדגימות ואף מספקות הזדמנויות שמחתי להתוודע ל"לוח החכם" כשיטת לימוד נוספת , מאתגרת וחווייתית,ואני מאמינה כי שילוב התיווך המשמעותי של הגננת ושימוש מושכל בסביבה זו בתהליכי ההוראה-למידה בגן \ בבית- הספר, תתרום לקידומם של ילדים לא פחות מהלמידה הישנה ,המוכרת והרגילה ,כשאחד מהם –ניתן לראות הוא ה"לוח החכם" . בקיצור אהבתי!

    השבמחק
  10. מנסה ומנסה להתחבר אליכם, ועכשיו גם מצליחה.
    מרים.

    השבמחק
  11. נילי שלום,

    הסרטון אודות השימוש בלוח החכם היה מאוד מרשים. אני חושבת שזהו כלי נהדר ללימוד נוסף. הוא מאפשר גישה לערוצים השונים כגון שמיעה, מגע, חזותיות שעבור ילדים מסוימים זה דבר נצרך מכיוון שהוא מחזק יכולות מסוימות בלמידה.
    כמו כן למידה שכזו הינה אסתטית,מעודדת מוטיבציה ומסקרנת.
    הילד מקבל פידבקים תוך כדי שימוש מה שמגביר את ההנאה

    השבמחק
  12. התייחסות למאמר של רפאלי
    מאת: אדית רצבי
    אני בהחלט מסכימה עם אמירתו של רפאלי בהתייחסותו לתופעות חדשות שאליהן אנו נחשפים בעולם הגלובלי. רפאלי מציין כי כבר בתקופת החרטומים נהגו בני האנוש בניצול ועליונות כלפי הזולת ע"י השימוש בידע ככוח פוליטי, אני חושבת שזה בא לידי ביטוי בכל התחומים. בנוסף, תהליך הגלובליזציה מחייב אותנו להגיע לתובנות, להבנות שאנו כיחידה אחת שאנו מחויבים לאיחוד, לקשר ותלות חובקות עולם. רפאלי כותב "הבשורה הטובה היא שיש סיכוי סביר שהאוריינות הדיגיטלית החדשה תצליח לסגור פערים בין חברות ותחבר אוכלוסיות ביעילות ובמהירות גדולה בהשוואה להשפעות האיטיות יחסית של הקריאה והכתיבה". אני בהחלט מסכימה עם דברים אלו ורוצה להוסיף נקודת מבט נוספת בהקשר לשינויים הגלובליים שיביאו לאיחוד, צמצום פערים וחיבור בין חלקי אוכלוסיות. אנו צריכים ללמוד מהטבע, עיקרון החיים המנחה את כל מערכות הטבע, הוא שכל תא, כל פרט, לוקח מהמערכת רק את ההכרחי לקיומו ובשאר כוחותיו פועל לטובת המערכת כולה. בניגוד לאיזון ההדדי העדין שבמערכות הטבעיות, בנתה החברה האנושית מערכות מלאכותיות שמתנהלות לפי חוקים אחרים: כל אחד דואג רק לעצמו ומנסה להרוויח על חשבון כולם.
    הצורך לאיזון אינו מושרש רק בגוף האדם. למעשה עיקרון חיים זה מנחה את כל מערכות הטבע, לפיו כל תא, כל פרט, לוקח מהמערכת רק את ההכרחי לקיומו ובשאר כוחותיו פועל לטובת המערכת כולה. בניגוד לאיזון ההדדי העדין שבמערכות הטבעיות, בנתה החברה האנושית מערכות מלאכותיות שמתנהלות לפי חוקים אחרים: כל אחד דואג רק לעצמו ומנסה להרוויח על חשבון כולם.
    בהקשר לאוריינות, אנו חייבים לפקוח עיניים ולעמוד בקצב השינויים בתחומים שונים, על פי הספרות המחקרית, השינויים המאפיינים את תקופתנו, כוללים את תחום האוריינות, המושג אוריינות מתקשר בעיקר לתחומי הלשון, אך הוא הולך ומתרחב לתחומים נוספים, נוצר מעבר מואץ של העברה ושימוש בידע באמצעות טכנולוגיות של ספרים וטלביזיה להעברה ושימוש בידע באמצעות טכנולוגיות המחשב והאינטרנט. למחשב תפקיד משמעותי בחברה ובתרבות המתקדמת, המחשב הפך להיות חלק בלתי נפרד מהסביבה הלימודית.

    השבמחק
  13. הלוח החכם בגן הילדים
    מאת: אדית רצבי
    הלוח החכם בגן הילדים
    לוח חכם מדהים, אני חושבת ששילוב הוראה/למידה באמצעות המחשה/עזרים ויזואליים, זה מדהים וכפי שצוין בסרטון, הלוח יכול לסייע לתלמידים מתקשים או עם מוגבלות. הלמידה חוויתית והתלמידים מקבלים פידבק מיידי וזה מעצים את המוטיבציה ללמידה, ממקד ומסייע לקשב, לקליטה. אחת המורות ציינה כי הלוח מאפשר לה שימושים בעזרים טכנולוגיים נוספים כגון צפייה בוידאו, משחקים, מגוון אמצעי הוראה מסייע לסגנונות הלמידה השונים.

    השבמחק
  14. התייחסותי למאמר מה למדת באינטרנט היום, ילד מתוק שלי?
    מאת: אדית רצבי

    מאמר נוסף שמעצים את החשיבות בשילוב אמצעים טכנולוגים במסגרות חינוכיות. המאמר מציג מחקר(ניר-גל ודרורי, 2004) שבדק כיצד ילדים בגיל הרך תופסים את פעילותם באינטרנט בכל הנוגע לאיתור ולעיבוד מידע, באמצעות סיפורים שילדי הגן מספרים לגננת ולהוריהם. מניסיון שחוויתי בקורס חקר הטקסט והשיח, אני בהחלט מזדהה עם טענת החוקרים (צבר בן-יהושוע ודרגיש, 2001) כי מחקר הסיפור מאפשר לנו לבחון הליך מחשבותיהם ועולם התוכן של אנשים. הממצאים העיקריים במחקר העלו כי ילדי גן המשתמשים באינטרנט כמקור מידע ובתווך מבוגר, תופסים את פעילותם באינטרנט כהתנסות בתמונות ומתמקדים במידע הויזואלי שמציע האינטרנט ולאו דווקא מתייחסים לחיפוש מידע ולעצם הגלישה שלהם באתרים השונים. החוקרות מדגישות כי חשיפת הילדים לתכנים אינטרנטיים ויזואליים צריכה להיעשות בשילוב של תיווך מבוגר הנעזר באמצעים מוחשיים ומתבסס על תוכנית הלימודים. כמו כן, מציינות החוקרות כי למידה משמעותית תיתכן כאשר מערך הלמידה מתמקד בתחום העניין של הילדים. שילוב הנחיה של מבוגר מתווך בסביבות למידה ממוחשבות בגיל זה מאפשר שימוש מושכל בטכנולוגיות הממוחשבות.
    כמחנכת לתלמידים בכיתה ב' לקויי למידה, אני מוצאת כי שימוש באמצעים טכנולוגיים מסייע ומשמש ככלי עזר תומך ללמידה/הוראה. מאחר בכיתתי שלושה מחשבים ומקרן ולעיתים אני משלבת הוראה באמצעות עזרים אלו כגון: קריאה משותפת של כלל הלומדים, הדגמות, סימון הוראות וכדומה. בנוסף, יש בכיתתי קבוצת תלמידים המתקשים ברכישת הקריאה, מאחר ולא הצלחנו להתקדם איתם באותו אופן של שאר הלומדים, התחלתי לעבוד איתם בשילוב תוכנת מחשב. כמו כן לעיתים אנו יורדים לחדר מחשבים למשימות תקשוב מגוונות, הילדים בגיל זה רוצים להיות מעורבים. המחשב הוא חלק אינטגראלי מהסביבה הלימודית. הוא ממוקם בכל מקום שמתרחשות בו למידה והתנסות חברתית ומשפיע על תכנים, על ערכים, על כישורים, על מיומנויות ועל שיטות הוראה ולמידה.

    השבמחק
  15. אז מה למדת היום באינטרנט-ילד מתוק שלי?
    אתייחס לנושא ממקום אישי שכן, אף אני ערכתי מחקר בשנה א' עם פרופ' איריס לוין. בחיפושי אחר מקורות מידע ,נתקלתי במאמר זה ועוד רבים,אחרים וטובים.( מה גם שדרורי היא עמיתה שעובדת איתי ברשות). בשלבי רקימת עור וגידים לשלבי הכנתה ובנייתה של מחקרי, הייתה השערתי הראשונה למחקר שערכתי, כי קריאה אינטראקטיבית תהא תורמת יותר בתחום אוצר המילים של הילד, מאשר קריאה עצמית בספר האלקטרוני .
    אך, אני חייבת לציין,שאחרי שנחשפתי לראשונה (אפרופו קידמה) לספר האלקטרוני החינוכי "יובל המבולבל" של מרים רות,אותו דיסק אשר היווה כלי המחקר -עבר בדיקה אישית אצלי בבית.התוודעתי לסוג אחר ושונה של קריאה ואף השתמשתי בכל שלושת הערוצים האפשריים, השתנתה השערתי והאמנתי: שקריאה עצמית בספר האלקטרוני, תאפשר ותתרום לקידום ופיתוח אוצר המילים אצל הילד,יותר מהקריאה האינטראקטיבית עם המבוגר.ואכן חברות יקרות, במחקרי נמצא כי השערה זו נכונה, שכן ממצאי המחקר בתחום הנבדק של פירושי מילים הצביעו על התרומה ועל ההשפעה של הקריאה העצמית בספר האלקטרוני יותר מהקריאה האינטראקטיבית.
    מאחר והספר האלקטרוני, אליו נחשפו ילדי גני כמשתתפי המחקר,היווה עבורם סוג של למידה חוויתית שונה,שאליה לא היו רגילים עד כה בגן וזאת בנוסף לסקרנות הטבעית שקיימת אצל הילד וכל האלמנטים המתרחשים בשימוש בספר האלקטרוני- מוסיקת הרקע,קולות, אנימציות ממוחשבות,שיח בין הדמויות בסיפור ועוד, עודדו וגירו אותם והתקיימה בגן,למידה מסוג אחר ולא שגרתי אשר תרמה יותר מהקריאה האינטראקטיבית.
    אגב, בספרות המקצועית נמצא כי, רוב החששות כיום הופרכו ונראה כי אין כיום ויכוח על הפוטנציאל הגלום במכשיר זה עבור ילדים בגיל -הרך. המחשב כיום מהווה סוג נוסף לכלי למידה יעיל. חיזוק מושגים ומקדמת מיומנויות חשיבה כגון:פיתוח היכולת של הילד להציב לעצמו שאלות, להתייחס לנתונים ולהסיק מסקנות, פיתוח יכולת הריכוז וההתמדה, פיתוח הנכונות להתמודד עם אתגר וכו'. וגם מנתוני המחקר של"אינטרנט וילדי הגן-אז מה למדת היום באינטרנט ילד מתוק שלי" ? דיווחו דרורי וניר-גל כי "השימוש באינטרנט כמקור מידע ,עשוי להוות התנסות לימודית ,משמעותית עבור ילדי הגן".
    המלצה ממי שחוותה- עלינו להשכיל, למצוא את "שביל החלב " ולאפשר כל אחת בגנה, את החשיפה הבלתי נמנעת של עולם המחשב ויישומיו, את ההיצע הרחב של הלומדות החינוכיות שקיימות והשימוש בספר האלקטרוני ככלי לימודי נוסף בגן ועלינו להתייחס אל המחשב ,כאל כלי נוסף רב עוצמה ובעל פוטנציאל לשימוש בחינוך כאמצעי נוסף, אשר יגוון ויעשיר את תהליכי הלמידה, בנוסף לקיים בגן. אני מאמינה כי מימוש פוטנציאל הגלום במחשב עשוי לגרום למהפיכה אמיתית ,אולם, חובה עלינו תמיד לזכור- שהשימוש בו בחוכמה ובאופן מבוקר ומושכל - טמונה בו ההבטחה לשימוש הנכון והמלא בחינוך בעתיד.

    אסיים חברות בציטוט שהותיר בי חותם ונכון הוא לכלל אנשי החינוך :
    "בנוגע לעתיד,תפקידך אינו לחזות אותו, אלא לאפשר אותו..." (אנטואן דה סנט אכזופרי).
    ברכת חג אביבי ושמח לכולן,
    סיגל כרמי

    השבמחק
  16. שלום,

    כפי שהתייחסתי בדיון התקיים על הלוח החכם אני אומרת שוב כי קיימים מגוון כלים ללמידה . הכלים הטכנולוגיים שהתפתחו בעידן שלנו יכולים להוות בגדר דרכים נוספות ללמידה : לחקר, גילוי, חשיפה והתוודעות. כמו כן, הנני חושבת שלא הלוח הוא חכם אלא המשתמשת בו שמפעילה את שיקול דעתה ונעזרת בו, בין השאר, בשילוב מתודולוגיות שונות .
    דעצי היא כי, אין לכאן או לכאן אלא למצוא את הכלים השונים המתאימים לילדים השונים.
    לי באופן אישי ההתמודדות עם הטכנולוגיות המתקדמות לא תמיד פשוטה ואף מרתיעה , אך כאשר אני מצליחה להתגבר על התיסכול שבעניין, לאחר התנסות, ההרגשה היא של יכולת ומסוגלות. בנוסף , אגלה כי, אני נעזרת בילדיי, שנולדו עם לפטופ ביד וג'יגה בייט מובנה במוח.
    ולסיום אומר כי לא הכלים הם המעשה החינוכי, אלו הם רק כלי עזר בתיווך שלנו .
    חג שמח, ושאלה יהיו צרותינו !
    אורנה גיל

    השבמחק
  17. שלום!
    רציתי להגיב למאמרו של גבי סלומון "המחשב לא תורם ללמידה".
    אני לא כל-כך מסכימה עם גבי סלומון שהמחשב לא תורם ללמידה. צריך קודם כל להגדיר מה זה בעיניו למידה ואחר כך לדון אם המחשב תורם או לא תורם.
    מבחינתי למידה צריכה קודם כל להתרחש עם משהו אנושי ולא עם מכונה. ההוכחה לדברי נמצאת בהתייחסתו של סלמון למחקר שנעשה בניו זילנד, החוקרים חקרו: "מהם הגורמים המנבאים הטובים ביותר להישגי תלמידים?". נמצא כל 30 המנבאים הטובים ביותר קשורים במורה, בהם איכות הוראה, הקשר בין המורה לתלמיד וההתנהגות בכיתה. וההוראה באמצעות מולטימדיה כמעט אפסית. זאת הוכחה שלמחשב אין את התרומה הגדולה ביותר ללמידה אלא התרומה המשמעותית באה מהמקום האנושי, מורה. לפי דעתי, למרות הכל למחשב יש השפעה ללמידה רק אני רואה במחשב כאמצעי העוזר ללמידה והמחשב הוא לא שמלמד בצורה בלעדית. אפילו ממחקרם של ניר גל ודרורי (2001)נמצא שהילדים התחברו לתוכן מסויים שראו במסך המחשב בגלל התייחסותה של הגננת לתוכן זה קודם לכן. אי אפשר לטעון לחלוטין שהמחשב לא תורם ללמידה הוא תורם רק צריך להשתמש בו בצורה שכולה. למחשב בכל זאת יש תרומה ללמידה אבל צריך לזכור לא להשתמש בו יותר מדי, כי שימוש יותר מדי בה יש גם השפעה שלילית, כמו שנכתב במאמר: "מה למדת היום באינטרנט, ילד מתוק שלי?" מחשב ואינטרנט מונעים מהילדים לפעול זה זה וכן עם המבוגרים. לכן צריך לזכור לכל דבר יש "שני צדדים למטבע".

    אנה

    השבמחק
  18. נילי שלום, זאת חנה.
    נהניתי מאוד לצפ]ות בסרטון על הלוח החכם. אני מסכימה בעיקר עם תגובתה של גתית. בעיניי, הלוח באמת לא מהווה איום על מקום הגננת ובהחלט הוא כלי שמשדרג את נוחיות העבודה והעברת התכנים. מקומה של הגננת בתיווך הוא משמעותי מאוד, הלוח החכם לא מחליף את מקומה אלא רק מקל עליה - כיוון שהגננת היא הגורם שמחבר בין הכלי הטכנולוגי לבין הילדים, היא המקור המתווך שמזמין את הילדים לגשת ללוח, ובעיקר בגיל הרך, אין תחליף לדמות הגננת האוהבת שמעניקה חום ובטחון לכל הילדים.

    השבמחק
  19. כמו כן, ארצה להתייחס ולחזק את תגובתה של נעמי, ואביע את תקוותי לכך שסביבת הגן תותאם גם היא למאה העשרים ואחת, בה הטכנולוגיה המתקדמת, ואף מספר הילדים ייקטן.

    בברכה,
    חנה היאט

    השבמחק
  20. נילי שלום,
    האתרים לפנינו הם בלתי סופיים.
    בעידן טכנולוגי מתקדם אנו חייבים להיות פתוחים ולמלא אחר הציפיות וסטנדרטים שנראים לנו כתוכניות עתידיות.
    אך המגמה של חיפוש אחר יצירת תנאים ללמידה פותחת אופציות לפלוש אל עולם מתקדם להתנסות ולהשתפר בשיטות הוראה בלתי סופיות.
    לסקרנות אין סוף וחשוב להמשיך לספק לילדים ולנו אתגרים חדשים
    תודה
    אתי גורסוי

    השבמחק
  21. לנילי שלום,
    ה"לוח החכם" הינו אמצעי למידה בבית ספרו של בני מזה 3 שנים. לדעתי, ההוראה והלמידה ב"לוח החכם" אכן מזמנת למורה ולתלמידים חווית למידה אינטראקטיבית ואטרקטיבית. השיעור שאופיו ויזואלי ועתיר אֶמְצעי ביטוי הופך לחווייה הן למורה והן לתלמיד.
    אנו כאנשי חינוך צריכים להבין כי הילדים נמצאים בעידן טכנולוגי חדש ושאנו המורים חייבים להכיר את הטכנולוגיות החדשות וכיצד להיעזר בהם בשיעור.
    אולם, לצד היתרונות בשימוש בטכנולוגיה אינטראקטיבית זו בתהליכי הלמידה כגון: "הכל נעשה בלחיצת כפתור", עושר ויזואלי, עלייה במוטיבציה של התלמיד והקשבה בשיעור, המחשת תהליכים וכו'. אל לנו לשכוח שישנן גם חסרונות כגון: בעיות טכניות, חוסר מיומנות בשליטה בתוכנה, כמות מוגבלת לביה"ס (בגלל מחירו היקר)- אינו זמין לכל שיעור, משך אינטראקציה גבוה יותר בין מורה לתלמיד.
    האתגר האמיתי של הלוח החכם הינו להפיח רוח חיים בתהליכי העברת הידע בכך שמהווה תחליף מתקדם לאמצעי הלימוד המוכרים. אולם, אם עומדים על ההבדלים בין "הלוח החכם" ל"ברקו" נמצא שבראשון ניתן להוסיף הערות רלוונטיות במהלך ההקראה ולשמור מידע ממהלך השיעור.
    השאלה הנשאלת היא: מדוע להוציא סכומי עתק על רכישת לוח חכם לבית הספר שאת רב הפונקציות אפשר לבצע באמצעות הברקו?

    השבמחק
  22. שלום בנות
    אני מאוד נהנתי לצפות בסרטון של הלוח החכם הרעיון לדעתי גאוני ויכול מאוד לשרת את כולנו בגנים להרבה עניין בקרב הילדים ואנו הגננות הלוואי ומישהו במשרד החינוך יחשוב גם עלינו פה בארץ ויתקב לנו מחשב חכם בגן

    השבמחק
  23. שלום לכולן,
    מאת: ארזה כהן

    אנו כמורות המלמדות בכתות א-ב חושבות שאי אפשר לצעוד במקום צריך לנסות ללמוד דרכים וכלים חדשים בהוראה. יחד עם זאת עם זאת עלינו להיות ביקורתיים ולבחון כל חידוש האם הוא מתאים לנו ולתלמידנו מהם יתרונותיו וחסרונותיו של כל חידוש.

    יתרונות הלוח החכם
    *המורה נשאר במקום שהוא בטוח בו- מרכז הכתה.
    *המורה נמצא באינטראקטיביות עם הסביבה המקוונת.
    *השיעורים מלהיבים יותר.
    *"הלוח הלבן בכתה, משנה באופן עקבי את גישת המורה והשימוש שלו בהוראה באמצעות סביבת הוראה מקוונת" .
    *ניתן להשתמש בתבניות מותאמות תוכן מוכנות מראש השמורות בתוכנת הלוח.
    *המורה יכול להקליט את מהלך השיעור כפי שמתועד על גבי הלוח.

    חסרונות הלוח החכם.
    *דגש חזק מידי על למידה פרונטאלית.
    *מה עושים כל התלמידים בכיתה בזמן שהמורה או תלמיד א' או ב' מדגים בלוח? איפה כאן הלומד העצמאי?
    *עקרונות כגון: למידה השיתופית, לומד עצמאי ועידוד יצירתיות תלמידים אינם באים לידי ביטוי.
    *התלמידים פאסיביים.
    *עלות מול תועלת- במחיר של לוח אחד ניתן לקנות 5 ניידים.
    *קושי של מורים רבים להשתלט על הטכנולוגיה
    *הטמעת שיעורים מתוקשבים מספר פעמים בשנה קודמת לשימוש בלוח החכם.
    *כאשר הלוח החכם בכתה אחת או במספר כיתות, מה קורה בכיתות אחרות?
    *כמו בטכנולוגיות קודמות יש התלהבות מטכנולוגיה עם פוטנציאל פדגוגי עצום אך במשך הזמן, לאחר ההתלהבות הראשונית נזנח.
    *לאחר קבלת ההדרכה- נשאר המורה בכיתה שמנצל רק מעט מאד מיכולות הלוח.

    השבמחק
  24. אם גן הילדים של שנת 2010 דומה לגן הילדים המסורתי?
    נראה לי שהשאלה לא רלבנטית לאור הטכנולוגיה המתקדמת בצעדי ענק בכל תחום, וכן גם בתחום הלמידה בגני הילדים.
    צפיתי בסרטון על הלוח החכם, אכן חכם ויצירתי ומהווה דרך נוספת ללמידה כמו כל אמצעי המחשה אחר הנכנס לגן, .
    השאלה הבאה שלי האם זה קיים בגנים אצלנו? לי זה גורם לקנא מצד אחד ומצד שני חושבת על העומס שיווצר בהכנסת לוח חכם, מבלבל ומאפשר חומר למחשבה.
    לילה טוב
    מרסל וייסמן.

    השבמחק