יום שני, 22 בפברואר 2010

למה בלוג?

22.2.2010
למה בלוג?
בקורס "תקשורת מערכתית כאמצעי להובלת שינויים"(אשר נלמד במסגרת התואר השני בתכנית "חינוך בגיל הרך") ניתן מקום מרכזי לסביבת הבלוג. אנו עוסקים בלמידה על הבלוג באמצעות הבלוג.
למה בלוג?
- הבלוג מאפשר תקשורת דו-כיוונית בין הבלוגר, כותב הפוסטים, לבין המגיבים, הטוקבקיסטים. בסביבת הבלוג נוצרת תקשורת, לעתים תקשורת מערכתית, לעתים תקשורת מערכתית אשר מקדמת הובלת שינויים (רבות נאמר בהקשר זה על הבלוג של נשיא ארה"ב ברק אובאמה). אם נכיר את הסביבה אולי נוכל להשתמש בה בצורה מושכלת.
- הבלוג משמש כיום פלטפורמה לניהול ולארגון למידה בארגונים שונים, לרבות בחינוך. הבלוג יכול להיות מאגר זמין ונוח של מידע ושל תקשורת. כאנשי חינוך מובילים אנו עוסקים במידע מסוגים שונים ובתקשורת עם קהלים שונים. כדאי להכיר את האפשרויות הטמונות בבלוג.


- המציאות בארץ ובעולם מדגימה את כוחה של התקשורת הדיגיטלית בכלל, ואת יכולותיו של הבלוג בפרט. להלן קישורים בודדים אל בלוגים של פוליטיקאים, מנהיגים ונושאי תפקידים, וגם של אנשי חינוך.
הבלוג של ברק אובמה הוא סביבת העדכון והתקשורת הבלתי אמצעית של נשיא ארה"ב עם אזרחיו; בלוגרים באירן כותבים בקביעות על הנעשה בארצם, גם על נושאים מסווגים, מזויות מבט שונות מאלה של אנשי השלטון, וזוכים להתעניינות ולתגובות מכל העולם; גליה מאור הודיעה על הסרת מועמדותה לדירקטוריון הבנק בבלוג של בנק לאומי; נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, קראה "לרסן את כותבי הטוקבקים באינטרנט" על רקע הצתת מכוניתו של שופט בית המשפט המחוזי בחיפה משה גלעד.
אנשי חינוך בארה"ב, כמו התיאורטיקן והחוקר את תחום הלמידה המקוונת סטפן דאונס והמורה cool cat teacher הם שני בלוגרים מעניינים, אשר כותבים בקביעות בבלוגים שלהם, וכך מתקשרים עם ציבור עמיתיהם ותלמידיהם, הקוראים שלהם.
גם במערכת החינוך שלנו נעשים צעדים ראשונים בסביבת הבלוג (בשלב זה, ברמת הפרט): מנהלת בי"ס מתעדת את ההתרחשויות בביה"ס לטובת הורים ותלמידים, מדריכה בתחום התיקשוב משתפת את קוראיה בחוויות ובהגיגים על חידושים טכנולוגיים ועל פדגוגיה בסביבה מתוקשבת, גננת מתחילה מספרת על תחילת דרכה, סטודנטיות לחינוך מתבוננות במבט רפלקטיבי על כתיבת בלוג לימודי.

גם אנו יוצאים לדרך הבלוג, באמונה שלמידה על תקשורת בסביבת בלוג והתנסות בניהול בלוג אישי יקדמו את ההבנה ואת היכולות של שימוש נבון ויעיל בדיאלוג דיגטלי בהוראה ובלמידה, כאשר יש לכך ערך מוסף.

מה דעתכם אתם, עמיתי ותלמידי, על למידה והתנסות זו?

8 תגובות:

  1. שלום רב,

    רציתי להתוודות ולומר שבהתחלה לא הבנתי מה כל המהומה סביב הבלוג. כעת הכתבה הצליחה להפתיע אותי ולגרום לי להבין את היתרונות שכלי זה מאפשר לעוסקים במיוחד בחינוך. ארגון המידע במקום שבו אפשר לשתף את כולם, והתקשורת הזמינה הם אכן דבר מבורך.

    השבמחק
  2. שלום לכולן רצינו לשתף אתכן בחוויות שלנו בנוגע לבלוג והבנו שהלמידה תוך כדי התנסות היא למידה הכי חווייתית שרק יכולה להיות וכפית, ולדעת שהכלי של הבלוג תורם מאוד לעבודתינו כגננות בגן תודה מורן ואנה.

    השבמחק
  3. שלום לכן,
    זהו נסיון עצמאי שלי לאחר שיעור פרטי של נילי.
    מעניין מה אתן חושבות שיח מעין זה יכול לתרום לתכנית?
    אני מנסה לחשוב מה אני יכלה לתרום לכן הסטודנטיות.
    להתראות
    מרים

    השבמחק
  4. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  5. שלום לכןלם!
    נושא לימוד המחשבים והלמידה מרחוק הוא נושא "חם" ומדובר בו רבות.ביום רביע האחרון נושא זה עלה לדיון בתןכנית "עושים סדר". בדיון הועלו הנושאים של חשיבות המחשב והאינטרנט בכיתה, התמקצעות המורים בתחום והעתיד לבוא - למידה מרחוק גם בבתי הספר. המראיין העלה שאלה חשובה "האם אט אט נרגיש בחוסר נחיצותו של המורה? או יותר מכך האם יגיע היום בו הילדים לא יגיעו לכיתה כדי ללמוד?"
    אני חשה כי הלמידה מרחוק חשובה ודי מאתגרת עבורנו, מאחר ועלינו לשנות דפוסי למידה שרכשנן שנים רבות. נסיון זה מהווה עבורינו אתגר.
    אורנה להב וסיגל אלימלך.

    השבמחק
  6. נילי שלום,
    בעידן כשלנו ההזדמניות רבות כול כך.
    אך דרך יעילה וטובה ליצור קשר והתענינות בנושים שקרובים אלייך או לפרסם נושא ולקבל תגובות הוא הבלוק האישי.
    התרומה מהנושא הנלמד והתנסות היא עצומה
    אופן הלמידה ודרך ההתקשרות איתך כמרצה ועם שאר הסטודנטיות היא מעניינת וחדשנית.
    באמונה שלמידה על תקשורת בסביבת בלוג והתנסות בניהול בלוג אישי יקדמו את ההבנה ואת היכולות של שימוש נבון ויעיל בדיאלוג דיגטלי בהוראה ובלמידה, כאשר יש לכך ערך מוסף.
    אין ספק שכך.
    קישור לבלוג שלי
    אתי גורסוי

    השבמחק
  7. הבלוג הלימודי שלנו..
    עם כל המחסומים, והקשיים שבדרך....
    הצלחתי לשפר את שליטתי במחשב בכלל,
    הבלוג בשבילי שבר את כל המחיצות ואיפשר לי לשפר את איכות הלמידה מרחוק, ולקרב את הילדים וההורים לעולם המדעים הורטואלי, ולהינות ממנו.

    "טוב מראה עינים ממילים"

    גאה בחברתי עירית המקסימה ובעצמי סימה.

    השבמחק
  8. שלום לכולם: בתחילת השנה נמנעה ממני האפשרות להצטרף ללמידה פרונטלית עקב מחלה. הקורס המקוון איפשר לי ללמוד מרחוק תוך שימוש בבלוג שהפך לכיתת לימוד עבורי. השימוש בבלוג ובפורום הוביל ליצירת קבוצת למידה חלקנו דעות או הסכמנו עם דעות של אחרים, נהלנו דיאלוג שהפרה את הלמידה ואיפשר לי להיות שותפה על אף המגבלה הבריאותית. חוויתי חויה של למידה משותפת בזכות האפשרות של למידה מרחוק נורית

    השבמחק